Het oeuvre van Hella S. Haasse
(1918-2011) is groots, omvangrijk en enorm gevarieerd. Vrijwel iedereen kent Oeroeg - maar wie las de essays van
Haasse over de schrijvende vrouw? Welke relatie had Haasse tot Indië, waar ze
geboren werd, en Frankrijk, waar ze tien jaar woonde? Wat bedoelde Haasse als
ze het over haar ‘daimoon’ had? Waarom zijn de meeste huwelijken bij Haasse een
mislukking? Wat hebben Haasses historische personages gemeen en waarom was de
schrijfster zo gepassioneerd door het verleden? Wat betekende de verbeelding
eigenlijk voor haar en wat onderzocht ze met haar schrijverschap?
Margot
Dijkgraaf werd al jong gegrepen door Haasses werk. Ze maakte in 1989 kennis met
de schrijfster en voerde de laatste tien jaar van Haasses leven zeer regelmatig
gesprekken met haar. In Spiegelbeeld en
schaduwspel bespreekt ze de belangrijkste thema’s uit het oeuvre en laat ze
Haasse zelf aan het woord. Het boek is daarmee niet alleen een rijk geschakeerd
overzicht van een monumentaal oeuvre, maar ook een persoonlijk portret van een van
de grootste auteurs uit onze literatuur.
Margot Dijkgraaf is romanist en freelance
literatuurcriticus voor nrc
Handelsblad, directeur
van de Boekmanstichting in Amsterdam en intendant bij de Nederlandse Ambassade
in Parijs. Zij publiceerde eerder onder meer Franstalige literatuur van nu, De pen van Europa, Nooteboom
en de anderen en verzorgde samen met Patricia de Groot Uitzicht en Inkijk,
de twee delen essays en beschouwingen in het Verzameld werk van Hella S.
Haasse.
‘Hella S. Haasse heeft een blijvende
betekenis voor de Nederlandse literatuur; Margot Dijkgraaf laat zien waarom.’
Nelleke Noordervliet
‘Margot Dijkgraaf schreef het eerste
boek over het werk van Hella S. Haasse dat een prachtig thematisch overzicht én
een spannende inkijk biedt in “het geheim Haasse”.’ Joke J. Hermsen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten